Köp- & leveransvillkor

Privatkunder

Här följer våra köp- & leveransvillkor för Privatkunder. Längre ner på denna sida hittar du våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder.
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Protools Sweden AB (org.nr 556200-3755), hädanefter kallat "Protools", "oss" eller "vi", på Protoolss webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").
Priser och Beställning. Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.
Betalningsalternativ Privatpersoner betalar via Svea Check-Out vid beställning.

En möjlighet till Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundservice kan även förskottsbetalning godtas. Vid upphämtning i butik kan betalning ske med Swish i butik.

Beställning

Hos Protools kan du beställa produkterna via Webbplatsen. Vi säljer även våra lagerförda produkter direkt över disk i vår butik på Västerleden 50 i Eskilstuna.

Leverans

Protools lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt

Protools använder DHL Freight AB som speditör för att hantera försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Transportskada

Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår kundservice på [email protected] och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to [email protected]. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur. Du är ansvarig för produktens minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse där frakthandlingen inte är inköpt via Protools kan vi ej ta ansvar för.

Garanti och reklamation

Protools ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida.

I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
• En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
• Vanvård
• Onormal användning
• Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
• Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. chuck, kol och tillbehör

Om en skada uppstår, kontakta kundservice på [email protected], så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Reklamtion vid konsumentköp

När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932), som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.

Vid en reklamation som sker senare än 6 månader från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
För mer information se www.konsumentverket.se.

Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta kundservice på [email protected], så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Protools hanteras i enlighet med Protools policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Protools kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som:
• Felaktigt publicerade priser
• Felaktiga specifikationer och tekniska data
• Felaktiga bilder
• Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Vi reserverer oss för att kunna avslå affärer pga ovanstående punkter. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

Telefon: 016-200 20 20

Kundservice
Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.
Mail: [email protected]

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp
Mail: [email protected]

Besöksadress
Protools Sweden AB
Västerleden 50
633 47 Eskilstuna

Företagskunder

Här kan du läsa om våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder.
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Protools Sweden AB (Org.nr 556200-3755), hädanefter kallat "Protools", "oss" eller "vi", på Protools webbplats, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Protools Sweden AB (org.nr 556200-3755), hädanefter kallat "Protools", "oss" eller "vi", på Protoolss webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").

Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsalternativ för företagskunder

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk betalar via Svea Checkout vid beställning. Alternativen presenteras i kassan, bland annat erbjuds faktura 30 dagar och kortbetalning. Det är möjligt att välja önskad leveransadress i kassan, dock kan du behöva signera med BankID vid en alternativ adress. Fullständiga villkor framgår här:
http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf

Registrerade och kreditgodkända företagskunder kan även betala mot faktura utställd av Protools Sweden AB.
Vid val av betalning med faktura kommer en kreditprövning att genomföras av Svea. En manuell kreditprövning kan även genomföras av oss. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då andra betalningsalternativ.

Möjlighet till Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundservice kan även förskottsbetalning godtas. Företag kan även betala med Swish vid uthämtning i butik.

Beställning

Hos Protools kan du beställa produkterna via Webbplatsen. Vi säljer även våra lagerförda produkter direkt över disk i vår butik på Västerleden 50 i Eskilstuna.

Leverans

Protools lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Protools använder DHL Freight AB som speditör för att hantera försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Frakt

Protools använder DHL Freight som speditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produktens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud, företagspaket samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Transportskada

Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår kundservice på [email protected] och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to [email protected]. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångerade köp

Outlösta paket För paket som inte löses ut av Kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Protools samt administrationsavgift. Detta gäller även om Protools har skickat produkten till kunden "fraktfritt". Returavdrag görs med 15% av varans pris.

Garanti och reklamation

Protools ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk, förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida. I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
• En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
• Vanvård
• Onormal användning
• Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
• Det som anses vara förslitningsdelar t.ex chuck, kol och tillbehör

Reklamation vid företagsköp

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel. Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta kundservice på [email protected], så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Protools hanteras i enlighet med Protools policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Protools kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som:
• Felaktigt publicerade priser
• Felaktiga specifikationer och tekniska data
• Felaktiga bilder
• Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Vi reserverer oss för att kunna avslå affärer pga ovanstående punkter.

Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

Telefon: 016-200 20 20

Kundservice
Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.
Mail: [email protected]

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp
Mail: [email protected]

Besöksadress
Protools Sweden AB
Västerleden 50
633 47 EskilstunaProtools reserverar sig för eventuella pris-, skriv- och faktafel. Protools förbehåller sig rätten att när som helst utan förvarning ändra eller korrigera produkter och priser på denna sida.

Logga in
Moms

Välj att visa priser med inklusive eller exklusive moms

Inklusive moms
Exklusive moms